loading...
پاتوق زیست شناسان
yildirim بازدید : 43 دوشنبه 23 مرداد 1391 نظرات (2)

همه چیز گاه اگر کمی تیره می نماید ...

باز روشن می شود زود،

تنها فراموش مکن این حقیقتی است:

بارانی باید٬ تا که رنگین کمانی برآید

و لیموهایی ترش ، تا که شربتی گوارا فراهم شود

و گاه روزهایی در زحمت،

تا که از ما، انسان هایی تواناتر بسازد؛

خورشید دوباره خواهد درخشید، خیلی زود

 و تو خواهی دید ...

ریحانه آشوری بازدید : 199 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (1)
تحقيق دانشجويي نور مصنوعي بر گياهان چاپ ارسال به دوست
 پژوهشگران کشورمان موفق شده اند بدون استفاده از نور طبیعی خورشید و به صورت مصنوعی، زمینه رشد گیاهان را فراهم کنند. مسعود تاج بخش، دانشجوی نمونه کشوری در دانشگاه علمی کاربردی در سال جاری که روش آنکوباتور پرورش گیاهی را ابداع کرده است، در گفت وگو با خراسان تصریح کرد: در این روش از ترکیب نور لامپ های قرمز و آبی برای افزایش رشد گیاهان استفاده شده است.
وی که با همکاری جمشید غفرانی مطالعات بسیاری در مورد اثر نور بر فتوسنتز گیاهان انجام داده است، ادامه داد: وجود نور برای انجام عمل فتوسنتز، گل دهی، جوانه زنی و افزایش گیاهان امری ضروری است اما از کمک نور مصنوعی که راهی آسان برای رویش نهال های سبز و مستحکم است نمی توان به سادگی صرف نظر کرد. نور خورشید دارای طیف های کامل نور است و تمام رنگ های آن مورد استفاده گیاه قرار می گیرد اما در عین حال نورهای قرمز و آبی بیشترین نقش را در فتوسنتز ایفا می کنند. نور قرمز موجب رشد گیاه و گل دهی آن می شود اما اگر گیاه تنها نور قرمز را دریافت کند، به طور طولی رشد می کند اما ضعیف باقی می ماند. نور  آبی نیز باعث رشد گیاه می شود اما دریافت آن به تنهایی سبب کوتاه و ضخیم شدن شاخه ها و برگ های گیاه می شود. این در حالی است که ما با تحقیقات خود موفق شدیم ثابت کنیم که استفاده از ترکیب ۲ نور آبی و قرمز موجب افزایش فتوسنتز در گیاهان می شود. تاج بخش که پژوهش خود را در اتاقکی واقع در یک زیرزمین دور از نور خورشید انجام داده است، افزود: نور خورشید سفید رنگ و دارای طیف کامل نورهاست و ما تنها ۷ طیف آن را مشاهده می کنیم. در بین این ۷ طیف، رنگ نورهای قرمز و آبی که دارای طول موج است انتخاب شد و ترکیب آن ۲ به صورت مصنوعی روی گیاه لوبیا در اتاقکی دور از نور خورشید در یک زیرزمین مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین در این پژوهش، اثربخشی انواع لامپ سفید، فلوئورسنت، لامپ با بخار جیوه و لامپ با بخار سدیم در گیاهان مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر نورهای مصنوعی بر عمل فتوسنتز گیاهان مشاهده شد. یافته ها نشان داد که استفاده از نور ترکیبی لامپ های آبی و قرمز سبب تسریع فتوسنتز در گیاه می شود. از طرفی، طول موج نور، شدت تابش نور و مدت زمان تابش نیز در فتوسنتز گیاه موثر است که برای اندازه گیری شدت تابش نور از حسگرهای فتوالکترونیک و یا ترمو الکترونیک استفاده کردیم. شدت و مدت زمان تابش نور در گیاهان مختلف در این اتاقک بین ۸ تا۱۶ساعت متغیر بود. وی که از ترکیب لامپ با بخار جیوه و لامپ با بخار سدیم نیز در تحقیقات خود استفاده کرده است افزود: استفاده از لامپ با بخار جیوه سبب تولید نور آبی شدید و بالانس نوری می شود و استفاده از لامپ با بخار سدیم نیز که برای کوددهی و میوه دهی کاربرد دارد، نور زرد و نارنجی تولید می کند که ایجاد این نورها سبب می شود گیاه احساس کند فصل پاییز فرا رسیده است و زمان گل دهی و میوه دهی آن تحریک شود. به گفته این پژوهشگر، در صورت استفاده از نور مصنوعی به جای نور طبیعی باید از ترکیب نور قرمز و آبی استفاده کرد زیرا این ۲ نورمکمل هم هستند و اثری مانند نور خورشید در رشد گیاهان دارند.
ریحانه آشوری بازدید : 58 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (5)

شهر نراق از مناطق دیدنی استان مرکزی است که سالانه و به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جلب خود می کند این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم است و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، نراق را از هر جهت ببینی، دیدنی و جالب است و هر گوشه آن جلوه ای خاطره انگیز دارد، و درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله دارد.

نراق از شمال به کوه ال، از طرف غرب در ۱۸کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در ۲۰ کیلومتری روستای سینقان و از شرق در ۲۲ کیلومتری مشهد اردهال – مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.
شهر ۲ هزار ساله، زیبای خفته کوهها

نراق شهری با قدمت دو هزار سال، با آب و هوای معتدل و جاذبه های دیدنی چون زیبای خفته ای است که در جوار کوهها حیات دارد.

در مورد سابقه نام این شهر گفته می شود، نراق به معناى ” نر” یا ” نره ” که به معناى برآمدگى و بلندى زمین است.

روایت جالب دیگری می گوید، به لحاظ اینکه سلطان‏آباد (اراک) را به نام عراق مى‏شناختند و شهر نراق در بلندترین نقطه عراق (اراک) قرار داشت آن را نر عراق یا نره عراق نام نهادند و به مرور زمان، نرعراق به نراق تغییر نام یافته است.

بافت دست نخورده سنتی نراق / لحظه ای آرمش به دور از ماشین
بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهای حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

راه رفتن در کوچه پس کوچه های نراق که دیوارهای آن با کاهگل پوشیده شده است خاطرات کودکی را زنده می کند.

درختان و شاخه های گلی که از دیوار خانه به بیرون سرک می کشد چنان آرامشی را در دل وقلب ایجاد می کند که گویی سالهای سال از دود و ماشین و ترافیک و این زندگی ماشینی دور شده ای و فرصت داری لختی راه در هوای آزاد قدم بزنی، نفس بکشی و اندیشه کنی.

شهر تاریخی نراق بافتی دست نخورده مانند ماسوله، ابیانه دارد و در صورت توجه بیشتر می تواند شهرت یابد و گردشگر جلب کند.

 

نراق، شهر آب انبارها

آب انبارهای شهر نراق یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار هستند که در سه محله نراق یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار وجود دارد.

آب انبارهای این شهر که بعد از طی دهها پله می توان به آن رسید مرمت شده و از نقاط دیدنی این شهر است.

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از آثار دوره قاجار به حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۰۶ در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

مسجد جامع و آرامگاه‌ها

بنای مسجد جامع، ساختمان و بقعه امامزاده یحیی و امامزاده سلیمان که از فرزندان امام علی (ع) به شمار می‌روند و ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون که دختر امام جواد (ع) می‌باشد و همچنین بنای ساختمان و بقعه امامزاده سلطان علی که فرزند امام محمدباقر (ع) از جاذبه های مذهبی این شهر کوچک است.
سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار است و از نظر معماری بسار شبیه به مسجد آقا بزرگ کاشان است و مسجد جامع نراق در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دره آبشتا، روایت طبیعت بکر نراق
دره آبشتا در سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتدا کوه اُل قرار دارد.
در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که به علت رویش گیاه پرسیاوش، در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند، ارتفاعات این دره شیب منفی دارد و محل مناسبی برای صخره نوردی است.
علت این نماگذاری رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که شبیه گیسوان بلند است.
موزه مردم‌شناسی نراق
قنات وقفی حاج الله داد، موزه آب شهر نراق در محل آب انبار حاج عبد الباقی، نیز از جمله نقاط دیدنی این شهر است.
موزه مردم‌شناسی نراق توسط مردم و شهرداری این شهر در دست راه‌اندازی است و از نکات جالب این موزه اینکه، قرار است این موزه به فضایی برای معرفی تجهیزات زندگی، اشیاء، اسناد، مدارک، تصاویر و آئین‌ها و صنایع دستی تبدیل شود و در این راستا شهرداری نراق حجره‌ها و غرفه‌های این موزه را به خانواده‌های نراقی واگذار می‌کند تا آنها، خود در تزئین، طراحی و تکمیل وسایل موزه اقدام کنند.
بازار شمس السلطنه؛ بازار چوبی و قطعه ای از راه ابریشم
بازار شمس السلطنه از آثار تاریخی بسیار زیبا و دیدنی است که در قرن ۱۳ هجری، ساخته شده است.
معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار و دارای سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.
بازار شمس السلطنه با شماره ۱۶۴۵ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
این شهر کوچک در گذشته از موقعیتى خاص برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و داراى موقعیت استراتژیک اقتصادى و تجارى بود و از دیرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.
غار نخجیر، سرک کشیدن به عمق تاریخ طبیعت
غار نخجیر که از جاذبه های منحصر به فرد کشور و از معدود پدیده های زمین شناسی زمین است در مسیر نراق دلیجان قرار دارد.
غار‌نخجیر نیز در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تا کنون توسط افراد محلی و غار نوردان مجرب در حدود چهار کیلومتر از آن شناسایی شده و پیش بینی می شود حدود هشت تا ۱۰ کیلومتر عمق داشته باشد.

تاکنون بالغ بر دو هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده ‌است که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌ های موجود جهان است.

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب وهوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلورکلسیت در کنار آویزه ‌های پر حالت آن هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.

چشمه رود در دامنه کوه ویلیجیا
چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای ویلیجیا قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود.
ارتفاعت این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و در ایام گرم تابستان پذیرای خیل کثیری از مردم منطقه بخصوص ساکنان شهر کاشان است.
خانه فاضلین نراقی جاذبه معنوی نراق
شهر نراق دارای بزرگان و علمای زیادی است که خانه های آنان هنوز در نراق وجود دارد.
در میان کوچه های تاریخی نراق که حرکت می کنی به خانه ای دلباز می رسی که خانه فاضلین نراقی محسوب می شود.
این خانه با دیوارهای کاهگلی و معماری زیبای ایرانی در اندرونی اش، چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند و تا دقایقی در خانه به تماشا بنشیند.
کنار هم قرار گرفتن آثاری چون بافت تاریخی نراق، غار چند میلیون ساله، طبیعت بکر و پاک و دهها اثر طبیعی، تاریخی و باستانی زمینه مساعدی برای توسعه و رونق گردشگری در این بخش است که با توجه و برنامه محقق می شود.
سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر از نراق بازدید می کنند و این روزها این شهر تاریخی با بافت سنتی و با جاذبه های متنوعی که دارد در انتظار گردشگران نوروزی است تا با سرک کشیدن به نقاط دیدنی شهر خاطرات خوشی را از شهر کوچک به یادگار برند.
ریحانه آشوری بازدید : 74 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (1)

                  این غار شگفت انگیر در استان مرکزی معروف به سرزمین خورشید قرار دارد.غار نخجیر در ۱۰ کیلومتری شرق دلیجان و در جاده دلیجان به نراق واقع شده. در سال ۱۳۷۸ و به طور اتفاقی توسط سازمان آب کشف شده و ۴ سال کف سازی و نورپردازی آن به طول کشیده است. بنا به اظهارات راهنمای میراث فرهنگی، این غار دومین غار زیبا و زنده جهان محسوب می شه که البته هنوز همه قسمتهای آن به بازدید عمومی گذاشته نشده . در مورد غار شگفت انگیز نخجیر یا چالنخیر در سالهای آینده بیشتر خواهید شنید. عکسهای مختصری ببینید از این غار زیبا. لازم به ذکر است مسئولین غار به عکاسی و فیلمبرداری در داخل غار حساسیت بی موردی داشتند و لذا تعدادی از عکسها از فروشگاه سی دی کنار غار تهیه شده که نام عکاس آن هم مشخص نشده است.


بهترین مسیر حرکت از تهران-قم-سلفچگان و دلیجان است که می توانید در برگشت از مسیر نراق-نیاسر -بزرگراه کاشان و قم برگردید. در هر دو مسیر مناظر بسیار زیبایی پیش روی شماست.

كوهها


در اوایل اکتشاف این غار بر سر مالکیت آن بین نراق و دلیجان بحث فراوانی بود ولی با مداخله میراث فرهنگی این غار در سال ۱۳۸۴ به نام غار نخجیر استان مرکزی به ثبت ملی رسید

دهانه غار


اگرچه در اواسط دی ماه به دیدن غار رفتیم و از سرسبزی و طراوت گیاهان خبری نبود ولی آسمان و مناظر اطراف به واقع دیدنی بود:

آسمان


نام های تجسمی در غارهای ایرانی رسم شده..این هم کرگدن سنگی:


و این آقا هم تمساح سنگی هستن. خوشوقتیم..

تمساح سنگي


این غار از نظر زنده و آهکی بودن دومین غار زیبای جهان محسوب می شه. البته به گفته مسئول میراث فرهنگی و راهنمای غار و خیلی هم به این نکته تاکید داشت!



nakhjir 


غار خالنخجير


قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال می رسه!

غار نخجير مركزي


غار زنده


۱۲ کیلومتر از آن تاکنون کشف شده و هنوز انتهای آن مشخص نیست. فقط ۱۲۰۰ متر آن برای بازدید عموم آماده شده:

تالار


غار نخجير


غار از سه طبقه تشکیل شده. طبقه اول دریاچه است که ۴-۱۹ متر عمق دارد و هنوز به بازدید عمومی گذاشته نشده ولی برنامه هایی برای قایق رانی در آینده در دست بررسی است. قسمتی از طبقه دوم برای بازدید آماده شده. طبقه سوم هم هنوز دست نخورده است.

cave


در برخی نقاط آب از سقف غار به پایین می چکد که در فصول بارندگی بیشتر می شود. این محل ها به آب چکان معروفند و باعث ایجاد رسوبات دیواره ای در کف غار شده اند

iran cave


غار زنده و در حال رشد است. رشد سنگ های آهکی هر ۱۰۰ سال ۲.۵ سانتیمتر است! . بلورهای جدید نور را به خوبی از خود عبور می دهند.

delijan naragh cave


غار آهكي


غار زنده


شاخه نبات


چشم موش


در قسمتی از غار که به سالن کنفرانس نامیده شده صدا می پیچد و اکسید آهن باعث ایجاد رنگ قهوه ای سوخته شده است.

ديوار غار


ارتفاع سقف داخل غار حداکثر ۴۰ متر است. دمای داخل بین ۹-۱۴ درجه در تمام طول سال.

غار نخجير چالنخجير


غار خودجوش است. یعنی اگر جایی خراب شود یا ترک بخورد با رسوبات آهکی پر می شود. مثل التیام یافتن زخم دست در انسان.

ناخن شيطان


بازديدكنندگان

با برنامه ریزی صحیح و بدور از تعصب های قومی و منطقه ای این محل می تواند یکی از مهمترین مکان های توریستی خاورمیانه باشد. ممنون از توجه شما.

ریحانه آشوری بازدید : 80 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (3)
در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته‌های دور تا کنون شبانه روز می‌سوخته است، مردم محلی به این کوه «تشکوه» می‌گویند.

تشکوه در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله 6 کیلومتری روستای ماماتین در جاده رامهرمز ــ ابوالفارس واقع شده است. به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور می‌شوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.

تصوير

روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد به گونه‌ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد. جالب این است که گردشگران برای رسیدن به این منطقه از مردم استان کمک می‌گیرند چون هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه گردشگری و نفتی خوزستان وجود ندارد.

تصوير

غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری نیز کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه لای خاک و سنگهای کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را راهی آسمان می‌کند. این دود باعث می‌شود تا فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد.


کوه سوخته کوچکتر از تشکوه است. رنگ سیاه کوه آن را از سلسله جبال اطرافش مجزا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله ور است.


کوه سوخته امیدیه به دلیل شکل و شمایل ظاهری و آثار و شواهد هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در حوزه زمین شناسی است که نه تنها برای زمین شناسان بلکه برای همه علاقمندان به طبیعت جذاب و دیدنی به نظر می‌رسد.


تشکوه و کوه سوخته از نظر مباحث زمین شناسی بسیار با اهمیت و مورد مطالعه کارشناسان این حوزه است و اکنون تشکوه که بیشتر در میان مردم شهرت دارد به یکی از جاذبه‌های عجیب گردشگری استان خوزستان تبدیل شده است.
ریحانه آشوری بازدید : 80 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (1)

 

 

 


 

 


درسی از ادیسون

         ادیسون در سنین پیری پس از اختراع لامپ، یكی          از ثروتمندان آمریكا به شمار میرفت و درآمد                  سرشارش را تمام و كمال در آزمایشگاه مجهزش          كه ساختمان بزرگی بود هزینه می كرد.

این آزمایشگاه، بزرگترین عشق پیرمرد بود. هر          روز اختراعی جدید در آن شكل می گرفت تا آماده          بهینه سازی و ورود به بازار شود.

در همین روزها بود كه نیمه های شب از اداره          آتش نشانی به پسر ادیسون اطلاع دادند،          آزمایشگاه پدرش در آتش می سوزد و حقیقتاً كاری          از دست كسی بر نمیآید و تمام تلاش مأموان فقط          برای جلوگیری از گسترش آتش به سایر ساختمانها          است. آنها تقاضا داشتند كه موضوع به نحو قابل          قبولی به اطلاع پیرمرد رسانده شود.

پسر با خود اندیشید كه احتمالاً پیرمرد با          شنیدن این خبر سكته میكند و لذا از بیدار كردن          او منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند و          با کمال تعجب دید كه پیرمرد در مقابل ساختمان          آزمایشگاه روی یك صندلی نشسته است و سوختن          حاصل تمام عمرش را نظاره می كند.

پسر تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد.          او میاندیشید كه پدر در بدترین شرایط عمرش بسر          میبرد.

ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید و با          صدای بلند و سر شار از شادی گفت: پسر تو          اینجایی؟ میبینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله          ها را میبینی؟ حیرت آور است! من فكر میكنم كه          آن شعله های بنفش به علت سوختن گوگرد در كنار          فسفر به وجود آمده است! وای! خدای من، خیلی          زیباست! كاش مادرت هم اینجا بود و این منظره          زیبا را میدید. كمتر كسی در طول عمرش امكان          دیدن چنین منظره زیبایی را خواهد داشت! نظر تو          چیست پسرم؟

         پسر حیران و گیج جواب داد: پدر تمام زندگیت در          آتش میسوزد و تو از زیبایی رنگ شعله ها صحبت          میكنی؟

         چطور میتوانی؟ من تمام بدنم میلرزد و تو          خونسرد نشسته ای؟

         پدر گفت: پسرم از دست من و تو كه كاری بر          نمیآید. مأمورین هم كه تمام تلاششان را          میكنند. در این لحظه بهترین كار لذت بردن از          منظرهایست كه دیگر تكرار نخواهد شد!
در مورد آزمایشگاه و باز سازی یا نو سازی آن          فردا فكر میكنیم! الآن موقع این كار نیست!

به شعله های زیبا نگاه كن كه دیگر چنین امكانی          را نخواهی داشت!

فردا صبح ادیسون به خرابه ها نگاه کرد و گفت:          "ارزش زیادی در بلا ها وجود دارد. تمام          اشتباهات ما در این آتش سوخت. خدا را شکر که          میتوانیم از اول شروع کنیم."

توماس آلوا ادیسون         سال          بعد مجدداً در آزمایشگاه جدیدش مشغول كار بود          وهمان سال یكی از بزرگترین اختراع بشریت یعنی          ضبط صدا را تقدیم جهانیان نمود. آری او          گرامافون را درست یك سال پس از آن واقعه          اختراع کرد.

ارزش زیادی در بلاها وجود دارد چون تمام          اشتباهات در آن از بین میرود.

تعداد صفحات : 14

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 141
  • کل نظرات : 699
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 480
  • بازدید کلی : 66,992