loading...
پاتوق زیست شناسان
ریحانه آشوری بازدید : 48 شنبه 04 آذر 1391 نظرات (2)

 سلام به همگی.یه سری سایت علمی پیدا کردم که فک میکنم برای شما عزیزان هم مفید باشه.در ضمن ازسایت های محیط زیستی برای درس اکولوزیتون استفاده کنید!البته در قسمت های تخصصی اگر مایل به اطلاعات بیشتر بودین خوشحال میشم کمکی کنم.

 

www.ijbio.irمجله زیست شناسی ایران    

www.ifro.irموسسه تحقیقات شیلات ایران     

www.cilivica.comمرجع دانش   

www.magiran.comمجله نشریات کشور 

www.journal.uoe.irفصلنامه محیط زیست دانشگاه تهران 

www.journals.ut.ac.ir مجله محیط شناسی دانشگاه تهران  

 

ریحانه آشوری بازدید : 72 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (7)
سلام به همه زیست شناسان عزیر از همگی عزیران می خوام اگر در طول مدتی که در کنار هم بودیم ندونسته با نگاهم گفتارم یا رفتارم کسی رو ناراحت کردم ....... حلال کنه برای تمام همکلاسی های گلم آرزو میکنم که تو هر نقطه از کره خاکی که زندگی می کنید .سربلند . پیروز و سلامت باشید خداوند یارونگهدار تک تک لحظات زندگی تون............. به امید دیدار
ریحانه آشوری بازدید : 198 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (1)
تحقيق دانشجويي نور مصنوعي بر گياهان چاپ ارسال به دوست
 پژوهشگران کشورمان موفق شده اند بدون استفاده از نور طبیعی خورشید و به صورت مصنوعی، زمینه رشد گیاهان را فراهم کنند. مسعود تاج بخش، دانشجوی نمونه کشوری در دانشگاه علمی کاربردی در سال جاری که روش آنکوباتور پرورش گیاهی را ابداع کرده است، در گفت وگو با خراسان تصریح کرد: در این روش از ترکیب نور لامپ های قرمز و آبی برای افزایش رشد گیاهان استفاده شده است.
وی که با همکاری جمشید غفرانی مطالعات بسیاری در مورد اثر نور بر فتوسنتز گیاهان انجام داده است، ادامه داد: وجود نور برای انجام عمل فتوسنتز، گل دهی، جوانه زنی و افزایش گیاهان امری ضروری است اما از کمک نور مصنوعی که راهی آسان برای رویش نهال های سبز و مستحکم است نمی توان به سادگی صرف نظر کرد. نور خورشید دارای طیف های کامل نور است و تمام رنگ های آن مورد استفاده گیاه قرار می گیرد اما در عین حال نورهای قرمز و آبی بیشترین نقش را در فتوسنتز ایفا می کنند. نور قرمز موجب رشد گیاه و گل دهی آن می شود اما اگر گیاه تنها نور قرمز را دریافت کند، به طور طولی رشد می کند اما ضعیف باقی می ماند. نور  آبی نیز باعث رشد گیاه می شود اما دریافت آن به تنهایی سبب کوتاه و ضخیم شدن شاخه ها و برگ های گیاه می شود. این در حالی است که ما با تحقیقات خود موفق شدیم ثابت کنیم که استفاده از ترکیب ۲ نور آبی و قرمز موجب افزایش فتوسنتز در گیاهان می شود. تاج بخش که پژوهش خود را در اتاقکی واقع در یک زیرزمین دور از نور خورشید انجام داده است، افزود: نور خورشید سفید رنگ و دارای طیف کامل نورهاست و ما تنها ۷ طیف آن را مشاهده می کنیم. در بین این ۷ طیف، رنگ نورهای قرمز و آبی که دارای طول موج است انتخاب شد و ترکیب آن ۲ به صورت مصنوعی روی گیاه لوبیا در اتاقکی دور از نور خورشید در یک زیرزمین مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین در این پژوهش، اثربخشی انواع لامپ سفید، فلوئورسنت، لامپ با بخار جیوه و لامپ با بخار سدیم در گیاهان مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر نورهای مصنوعی بر عمل فتوسنتز گیاهان مشاهده شد. یافته ها نشان داد که استفاده از نور ترکیبی لامپ های آبی و قرمز سبب تسریع فتوسنتز در گیاه می شود. از طرفی، طول موج نور، شدت تابش نور و مدت زمان تابش نیز در فتوسنتز گیاه موثر است که برای اندازه گیری شدت تابش نور از حسگرهای فتوالکترونیک و یا ترمو الکترونیک استفاده کردیم. شدت و مدت زمان تابش نور در گیاهان مختلف در این اتاقک بین ۸ تا۱۶ساعت متغیر بود. وی که از ترکیب لامپ با بخار جیوه و لامپ با بخار سدیم نیز در تحقیقات خود استفاده کرده است افزود: استفاده از لامپ با بخار جیوه سبب تولید نور آبی شدید و بالانس نوری می شود و استفاده از لامپ با بخار سدیم نیز که برای کوددهی و میوه دهی کاربرد دارد، نور زرد و نارنجی تولید می کند که ایجاد این نورها سبب می شود گیاه احساس کند فصل پاییز فرا رسیده است و زمان گل دهی و میوه دهی آن تحریک شود. به گفته این پژوهشگر، در صورت استفاده از نور مصنوعی به جای نور طبیعی باید از ترکیب نور قرمز و آبی استفاده کرد زیرا این ۲ نورمکمل هم هستند و اثری مانند نور خورشید در رشد گیاهان دارند.
ریحانه آشوری بازدید : 57 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (5)

شهر نراق از مناطق دیدنی استان مرکزی است که سالانه و به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جلب خود می کند این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم است و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، نراق را از هر جهت ببینی، دیدنی و جالب است و هر گوشه آن جلوه ای خاطره انگیز دارد، و درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله دارد.

نراق از شمال به کوه ال، از طرف غرب در ۱۸کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در ۲۰ کیلومتری روستای سینقان و از شرق در ۲۲ کیلومتری مشهد اردهال – مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.
شهر ۲ هزار ساله، زیبای خفته کوهها

نراق شهری با قدمت دو هزار سال، با آب و هوای معتدل و جاذبه های دیدنی چون زیبای خفته ای است که در جوار کوهها حیات دارد.

در مورد سابقه نام این شهر گفته می شود، نراق به معناى ” نر” یا ” نره ” که به معناى برآمدگى و بلندى زمین است.

روایت جالب دیگری می گوید، به لحاظ اینکه سلطان‏آباد (اراک) را به نام عراق مى‏شناختند و شهر نراق در بلندترین نقطه عراق (اراک) قرار داشت آن را نر عراق یا نره عراق نام نهادند و به مرور زمان، نرعراق به نراق تغییر نام یافته است.

بافت دست نخورده سنتی نراق / لحظه ای آرمش به دور از ماشین
بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهای حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

راه رفتن در کوچه پس کوچه های نراق که دیوارهای آن با کاهگل پوشیده شده است خاطرات کودکی را زنده می کند.

درختان و شاخه های گلی که از دیوار خانه به بیرون سرک می کشد چنان آرامشی را در دل وقلب ایجاد می کند که گویی سالهای سال از دود و ماشین و ترافیک و این زندگی ماشینی دور شده ای و فرصت داری لختی راه در هوای آزاد قدم بزنی، نفس بکشی و اندیشه کنی.

شهر تاریخی نراق بافتی دست نخورده مانند ماسوله، ابیانه دارد و در صورت توجه بیشتر می تواند شهرت یابد و گردشگر جلب کند.

 

نراق، شهر آب انبارها

آب انبارهای شهر نراق یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار هستند که در سه محله نراق یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار وجود دارد.

آب انبارهای این شهر که بعد از طی دهها پله می توان به آن رسید مرمت شده و از نقاط دیدنی این شهر است.

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از آثار دوره قاجار به حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۰۶ در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

مسجد جامع و آرامگاه‌ها

بنای مسجد جامع، ساختمان و بقعه امامزاده یحیی و امامزاده سلیمان که از فرزندان امام علی (ع) به شمار می‌روند و ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون که دختر امام جواد (ع) می‌باشد و همچنین بنای ساختمان و بقعه امامزاده سلطان علی که فرزند امام محمدباقر (ع) از جاذبه های مذهبی این شهر کوچک است.
سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار است و از نظر معماری بسار شبیه به مسجد آقا بزرگ کاشان است و مسجد جامع نراق در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دره آبشتا، روایت طبیعت بکر نراق
دره آبشتا در سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتدا کوه اُل قرار دارد.
در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که به علت رویش گیاه پرسیاوش، در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند، ارتفاعات این دره شیب منفی دارد و محل مناسبی برای صخره نوردی است.
علت این نماگذاری رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که شبیه گیسوان بلند است.
موزه مردم‌شناسی نراق
قنات وقفی حاج الله داد، موزه آب شهر نراق در محل آب انبار حاج عبد الباقی، نیز از جمله نقاط دیدنی این شهر است.
موزه مردم‌شناسی نراق توسط مردم و شهرداری این شهر در دست راه‌اندازی است و از نکات جالب این موزه اینکه، قرار است این موزه به فضایی برای معرفی تجهیزات زندگی، اشیاء، اسناد، مدارک، تصاویر و آئین‌ها و صنایع دستی تبدیل شود و در این راستا شهرداری نراق حجره‌ها و غرفه‌های این موزه را به خانواده‌های نراقی واگذار می‌کند تا آنها، خود در تزئین، طراحی و تکمیل وسایل موزه اقدام کنند.
بازار شمس السلطنه؛ بازار چوبی و قطعه ای از راه ابریشم
بازار شمس السلطنه از آثار تاریخی بسیار زیبا و دیدنی است که در قرن ۱۳ هجری، ساخته شده است.
معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار و دارای سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.
بازار شمس السلطنه با شماره ۱۶۴۵ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
این شهر کوچک در گذشته از موقعیتى خاص برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و داراى موقعیت استراتژیک اقتصادى و تجارى بود و از دیرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.
غار نخجیر، سرک کشیدن به عمق تاریخ طبیعت
غار نخجیر که از جاذبه های منحصر به فرد کشور و از معدود پدیده های زمین شناسی زمین است در مسیر نراق دلیجان قرار دارد.
غار‌نخجیر نیز در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تا کنون توسط افراد محلی و غار نوردان مجرب در حدود چهار کیلومتر از آن شناسایی شده و پیش بینی می شود حدود هشت تا ۱۰ کیلومتر عمق داشته باشد.

تاکنون بالغ بر دو هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده ‌است که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌ های موجود جهان است.

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب وهوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلورکلسیت در کنار آویزه ‌های پر حالت آن هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.

چشمه رود در دامنه کوه ویلیجیا
چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای ویلیجیا قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود.
ارتفاعت این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و در ایام گرم تابستان پذیرای خیل کثیری از مردم منطقه بخصوص ساکنان شهر کاشان است.
خانه فاضلین نراقی جاذبه معنوی نراق
شهر نراق دارای بزرگان و علمای زیادی است که خانه های آنان هنوز در نراق وجود دارد.
در میان کوچه های تاریخی نراق که حرکت می کنی به خانه ای دلباز می رسی که خانه فاضلین نراقی محسوب می شود.
این خانه با دیوارهای کاهگلی و معماری زیبای ایرانی در اندرونی اش، چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند و تا دقایقی در خانه به تماشا بنشیند.
کنار هم قرار گرفتن آثاری چون بافت تاریخی نراق، غار چند میلیون ساله، طبیعت بکر و پاک و دهها اثر طبیعی، تاریخی و باستانی زمینه مساعدی برای توسعه و رونق گردشگری در این بخش است که با توجه و برنامه محقق می شود.
سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر از نراق بازدید می کنند و این روزها این شهر تاریخی با بافت سنتی و با جاذبه های متنوعی که دارد در انتظار گردشگران نوروزی است تا با سرک کشیدن به نقاط دیدنی شهر خاطرات خوشی را از شهر کوچک به یادگار برند.
ریحانه آشوری بازدید : 73 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (1)

                  این غار شگفت انگیر در استان مرکزی معروف به سرزمین خورشید قرار دارد.غار نخجیر در ۱۰ کیلومتری شرق دلیجان و در جاده دلیجان به نراق واقع شده. در سال ۱۳۷۸ و به طور اتفاقی توسط سازمان آب کشف شده و ۴ سال کف سازی و نورپردازی آن به طول کشیده است. بنا به اظهارات راهنمای میراث فرهنگی، این غار دومین غار زیبا و زنده جهان محسوب می شه که البته هنوز همه قسمتهای آن به بازدید عمومی گذاشته نشده . در مورد غار شگفت انگیز نخجیر یا چالنخیر در سالهای آینده بیشتر خواهید شنید. عکسهای مختصری ببینید از این غار زیبا. لازم به ذکر است مسئولین غار به عکاسی و فیلمبرداری در داخل غار حساسیت بی موردی داشتند و لذا تعدادی از عکسها از فروشگاه سی دی کنار غار تهیه شده که نام عکاس آن هم مشخص نشده است.


بهترین مسیر حرکت از تهران-قم-سلفچگان و دلیجان است که می توانید در برگشت از مسیر نراق-نیاسر -بزرگراه کاشان و قم برگردید. در هر دو مسیر مناظر بسیار زیبایی پیش روی شماست.

كوهها


در اوایل اکتشاف این غار بر سر مالکیت آن بین نراق و دلیجان بحث فراوانی بود ولی با مداخله میراث فرهنگی این غار در سال ۱۳۸۴ به نام غار نخجیر استان مرکزی به ثبت ملی رسید

دهانه غار


اگرچه در اواسط دی ماه به دیدن غار رفتیم و از سرسبزی و طراوت گیاهان خبری نبود ولی آسمان و مناظر اطراف به واقع دیدنی بود:

آسمان


نام های تجسمی در غارهای ایرانی رسم شده..این هم کرگدن سنگی:


و این آقا هم تمساح سنگی هستن. خوشوقتیم..

تمساح سنگي


این غار از نظر زنده و آهکی بودن دومین غار زیبای جهان محسوب می شه. البته به گفته مسئول میراث فرهنگی و راهنمای غار و خیلی هم به این نکته تاکید داشت!



nakhjir 


غار خالنخجير


قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال می رسه!

غار نخجير مركزي


غار زنده


۱۲ کیلومتر از آن تاکنون کشف شده و هنوز انتهای آن مشخص نیست. فقط ۱۲۰۰ متر آن برای بازدید عموم آماده شده:

تالار


غار نخجير


غار از سه طبقه تشکیل شده. طبقه اول دریاچه است که ۴-۱۹ متر عمق دارد و هنوز به بازدید عمومی گذاشته نشده ولی برنامه هایی برای قایق رانی در آینده در دست بررسی است. قسمتی از طبقه دوم برای بازدید آماده شده. طبقه سوم هم هنوز دست نخورده است.

cave


در برخی نقاط آب از سقف غار به پایین می چکد که در فصول بارندگی بیشتر می شود. این محل ها به آب چکان معروفند و باعث ایجاد رسوبات دیواره ای در کف غار شده اند

iran cave


غار زنده و در حال رشد است. رشد سنگ های آهکی هر ۱۰۰ سال ۲.۵ سانتیمتر است! . بلورهای جدید نور را به خوبی از خود عبور می دهند.

delijan naragh cave


غار آهكي


غار زنده


شاخه نبات


چشم موش


در قسمتی از غار که به سالن کنفرانس نامیده شده صدا می پیچد و اکسید آهن باعث ایجاد رنگ قهوه ای سوخته شده است.

ديوار غار


ارتفاع سقف داخل غار حداکثر ۴۰ متر است. دمای داخل بین ۹-۱۴ درجه در تمام طول سال.

غار نخجير چالنخجير


غار خودجوش است. یعنی اگر جایی خراب شود یا ترک بخورد با رسوبات آهکی پر می شود. مثل التیام یافتن زخم دست در انسان.

ناخن شيطان


بازديدكنندگان

با برنامه ریزی صحیح و بدور از تعصب های قومی و منطقه ای این محل می تواند یکی از مهمترین مکان های توریستی خاورمیانه باشد. ممنون از توجه شما.

ریحانه آشوری بازدید : 79 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (3)
در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته‌های دور تا کنون شبانه روز می‌سوخته است، مردم محلی به این کوه «تشکوه» می‌گویند.

تشکوه در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله 6 کیلومتری روستای ماماتین در جاده رامهرمز ــ ابوالفارس واقع شده است. به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور می‌شوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.

تصوير

روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد به گونه‌ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد. جالب این است که گردشگران برای رسیدن به این منطقه از مردم استان کمک می‌گیرند چون هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه گردشگری و نفتی خوزستان وجود ندارد.

تصوير

غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری نیز کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه لای خاک و سنگهای کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را راهی آسمان می‌کند. این دود باعث می‌شود تا فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد.


کوه سوخته کوچکتر از تشکوه است. رنگ سیاه کوه آن را از سلسله جبال اطرافش مجزا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله ور است.


کوه سوخته امیدیه به دلیل شکل و شمایل ظاهری و آثار و شواهد هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در حوزه زمین شناسی است که نه تنها برای زمین شناسان بلکه برای همه علاقمندان به طبیعت جذاب و دیدنی به نظر می‌رسد.


تشکوه و کوه سوخته از نظر مباحث زمین شناسی بسیار با اهمیت و مورد مطالعه کارشناسان این حوزه است و اکنون تشکوه که بیشتر در میان مردم شهرت دارد به یکی از جاذبه‌های عجیب گردشگری استان خوزستان تبدیل شده است.
ریحانه آشوری بازدید : 79 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (1)

 

 

 


 

 


درسی از ادیسون

         ادیسون در سنین پیری پس از اختراع لامپ، یكی          از ثروتمندان آمریكا به شمار میرفت و درآمد                  سرشارش را تمام و كمال در آزمایشگاه مجهزش          كه ساختمان بزرگی بود هزینه می كرد.

این آزمایشگاه، بزرگترین عشق پیرمرد بود. هر          روز اختراعی جدید در آن شكل می گرفت تا آماده          بهینه سازی و ورود به بازار شود.

در همین روزها بود كه نیمه های شب از اداره          آتش نشانی به پسر ادیسون اطلاع دادند،          آزمایشگاه پدرش در آتش می سوزد و حقیقتاً كاری          از دست كسی بر نمیآید و تمام تلاش مأموان فقط          برای جلوگیری از گسترش آتش به سایر ساختمانها          است. آنها تقاضا داشتند كه موضوع به نحو قابل          قبولی به اطلاع پیرمرد رسانده شود.

پسر با خود اندیشید كه احتمالاً پیرمرد با          شنیدن این خبر سكته میكند و لذا از بیدار كردن          او منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند و          با کمال تعجب دید كه پیرمرد در مقابل ساختمان          آزمایشگاه روی یك صندلی نشسته است و سوختن          حاصل تمام عمرش را نظاره می كند.

پسر تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد.          او میاندیشید كه پدر در بدترین شرایط عمرش بسر          میبرد.

ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید و با          صدای بلند و سر شار از شادی گفت: پسر تو          اینجایی؟ میبینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله          ها را میبینی؟ حیرت آور است! من فكر میكنم كه          آن شعله های بنفش به علت سوختن گوگرد در كنار          فسفر به وجود آمده است! وای! خدای من، خیلی          زیباست! كاش مادرت هم اینجا بود و این منظره          زیبا را میدید. كمتر كسی در طول عمرش امكان          دیدن چنین منظره زیبایی را خواهد داشت! نظر تو          چیست پسرم؟

         پسر حیران و گیج جواب داد: پدر تمام زندگیت در          آتش میسوزد و تو از زیبایی رنگ شعله ها صحبت          میكنی؟

         چطور میتوانی؟ من تمام بدنم میلرزد و تو          خونسرد نشسته ای؟

         پدر گفت: پسرم از دست من و تو كه كاری بر          نمیآید. مأمورین هم كه تمام تلاششان را          میكنند. در این لحظه بهترین كار لذت بردن از          منظرهایست كه دیگر تكرار نخواهد شد!
در مورد آزمایشگاه و باز سازی یا نو سازی آن          فردا فكر میكنیم! الآن موقع این كار نیست!

به شعله های زیبا نگاه كن كه دیگر چنین امكانی          را نخواهی داشت!

فردا صبح ادیسون به خرابه ها نگاه کرد و گفت:          "ارزش زیادی در بلا ها وجود دارد. تمام          اشتباهات ما در این آتش سوخت. خدا را شکر که          میتوانیم از اول شروع کنیم."

توماس آلوا ادیسون         سال          بعد مجدداً در آزمایشگاه جدیدش مشغول كار بود          وهمان سال یكی از بزرگترین اختراع بشریت یعنی          ضبط صدا را تقدیم جهانیان نمود. آری او          گرامافون را درست یك سال پس از آن واقعه          اختراع کرد.

ارزش زیادی در بلاها وجود دارد چون تمام          اشتباهات در آن از بین میرود.

ریحانه آشوری بازدید : 59 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (0)

 

لازم است گاهي

 

 

لازم است گاهي از خانه بيرون بيايي و خوب فکر کني ببيني باز هم مي‌خواهي به آن خانه برگردي يا نه؟

 

لازم است گاهي از مسجد و کليسا بيرون بيايي و ببيني پشت سر اعتقادت چه مي بيني ترس يا حقيقت؟

 

لازم است گاهي از ساختمان اداره بيرون بيايي، فکر کني که چه ‌قدر شبيه آرزوهاي نوجوانيت است؟

 

لازم است گاهي درختي، گلي را آب بدهي، حيواني را نوازش کني، غذا بدهي ببيني هنوز از طبيعت چيزي در  وجودت هست يا نه؟

 

لازم است گاهي پاي کامپيوترت نباشي، گوگل و ايميل و فلان را بي‌خيال شوي، با خانواده ات دور هم  بنشينيد، يا گوش به درد دل رفيقت بدهي و ببيني  زندگي فقط همين آهن‌پاره‌ي برقي است يا نه؟

 
لازم است گاهي بخشي از حقوقت را بدهي به يک انسان محتاج تا ببيني در تقسيم عشق در نهايت تو  برنده اي يا بازنده؟
 
لازم است گاهي عيسي باشي، ايوب باشي، انسان باشي ببيني مي‌شود يا نه؟
 
لازم است گاهي از خود بيرون آمده و از فاصله اي دورتر به خودت بنگري و از خود بپرسي که سالها سپري شد تا آن شوم که اکنون هستم آيا ارزشش را داشت؟

ریحانه آشوری بازدید : 68 چهارشنبه 14 تیر 1391 نظرات (0)
آبشار شوی ( Shevi ) در شهرستان دزفول با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه به حساب می آید. این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن در ۱۰۰ کیلومتری از مرکز شهر دزفول قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است. شوی در اصطلاح لغوی مردم منطقه، یک نام دخترانه و به معنی لطافت می باشد.

موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشار در شهرستان دزفول، درجلد ششم از جغرافیای ایران، قرار گیری آن در استان خوزستان و شهرستان دزفول را محرز می کند . این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست .

این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است.
برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه سردشت دزفول و پیر چل می باشد.
مسیر دوم از طریق راه آهن ایستگاه تله زنگ لرستان (چون این آبشار بسیار نزدیک به مرز استان لرستان می باشد)

بهترین زمان برای رفتن به شوی
به دلیل اینکه شوی در حد فاصل استان های لرستان و خوزستان قرار گرفته است دراواخر بها ر و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک وسرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است واین مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنا براین بهترین زمان برای رفتن به شوی همان ابتدای بهار و ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز وزیباست.
یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.


بکر ماندن منطقه شوی
شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است زیرا اولا این محل جاده اتومبیل رو ندارد و فقط از طریق قطار یا جادههای کوهستانی از شمال خوزستان باید به این منطقه رفت ثانیا خود مسیر هم طولانی است و تنها باید پیاده یا حداکثر با قاطر پیموده شود . به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند.
با این حال هر ساله گروه های کوهنوردی بسیاری برای دیدن این آبشار بی نظیر از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند و همراه با خود خاطره هایی فراموش ناشدنی را به یادگار می برند.
در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .
اخیراً تلاش هایی برای بهبود مسیر دسترسی به این آبشار صورت گرفته است.
ریحانه آشوری بازدید : 164 پنجشنبه 18 خرداد 1391 نظرات (2)
تصوير

این هتل که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ۵ ژوئن گشایش می یابد با استفاده از زباله هایی ساخته شده است که از برخی سواحل تفریحی اروپا جمع آوری شده اند.این هتل عواقب بی احترامی به محیط زیست را نشان می دهد و از شهروندان دعوت می کند که مراقب سواحل دریاها باشند.

پروژه اولین هتل ساخته شده از زباله ها که Save the Beach(ساحل را نجات بده!) نام دارد از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. این ساختمان در سواحل نزدیک رم ساخته شده است. این هتل از ۳ تا ۶ ژوئن ۲۰۱۰ قابل استفاده است. Save the Beach یک ساختمان دو طبقه است که گنجایش ۱۰ نفر را در هر شب دارد.

به دلیل محدودیت ظرفیت و مدت زمان استفاده از این هتل، شرکت سازنده آن رقابتهایی را برگزار کرده است و کسانی که بتوانند بهترین دلایل ساخت این هتل را ارائه کنند می توانند یک شب در آن اقامت کنند.

طراح و ایده پرداز این هتل زباله ای که HA Schult نام دارد در این خصوص توضیح داد: “پروژه این هتل نمادین بسیار مهم است چرا که نشان می دهد ما در عصری با انبوه زباله ها زندگی می کنیم و میلیونها تن زباله را در تمام دنیا تولید می کنیم. آیا ما واقعا از زمین خود چه می خواهیم؟ این سئوالی است که مثل یک هشدار در گوش ما صدا کرده و ما را وادار می کند که به آن فکر کنیم.”

بنیاد آموزش محیط زیست و برنامه پرچم آبی برای محافظت و بهبود دریاها و سواحل قصد دارند حداقل یک ساحل اروپایی را در سال نجات دهند و با این هدف در هر سال یک هتل زباله ای را در یکی از این سواحل ایجاد می کند.
ریحانه آشوری بازدید : 99 پنجشنبه 18 خرداد 1391 نظرات (2)
این عکس رو خیلی اتفاقی دیدم ... شاید بشه بهش گفت باغ وحش آدمها :lol:

شاید اینطوری یکمی جای حیوانهای در اسارت باشیم و بیشتر درکشون کنیم!


پيوست ها:
553342_379860998713807_109804252386151_1150146_1083484300_n.jpg
553342_379860998713807_109804252386151_1150146_1083484300_n.jpg [ 38.38 KiB | بازديد 113 بار ]
ریحانه آشوری بازدید : 92 دوشنبه 08 خرداد 1391 نظرات (3)

10 قانون طلایی برای اینکه دوستی واقعی باشیم

 

 


 

یک دوست خوب ممکن است در بیمارستان به ملاقاتتان بیاید و بگوید، "زود خوب شو" و برود. اما یک دوست واقعی کنارتان می‌نشیند و می‌گوید، "تا زمانی که خوب شوی کنارت خواهم بود!"



1. صداقت

یک دوست واقعی همیشه صادق است، تحت هر شرایطی که باشد.

این وظیفه شماست که همیشه راست بگویید حتی وقتی می‌دانید که حقیقت می‌تواند آسیب بزند و به قیمت دوستیتان تمام شود (که اگر 9 اصل دیگر را رعایت کنید این اتفاق نخواهد افتاد).

هیچوقت چیزی را بدون اجازه برندارید، حتی اگر می‌دانید که دوستتان با این کار شما مشکلی نخواهد داشت. حتماً اول اجازه بگیرید.



2. اعتماد‌پذیری


یک دوست واقعی کسی است که بتوانید به او اعتماد کنید.

وقتی قولی می‌دهید باید حتماً سر آن بایستید و اگر می‌دانید نمی‌توانید از عهده آن برآیید بهترین کار این است که صادق باشید و به دوستتان بگویید که نمی‌توانید قولتان را نگه دارید.

اگر می‌گویید که در یک تاریخ و ساعت مشخص جایی خواهید بود یا کاری خواهید کرد، به هر قیمتی شده باید آن را انجام دهید.



3. احترام


یک دوست واقعی به زمان، اموال و اعتقادات احترام می‌گذارد.

• به زمان با تلف نکردن آن احترام می‌گذارد. سر قرارهای ملاقات به موقع می‌آید و اگر احتمال تاخیر بود به دوست خود اطلاع می‌دهد.
• به اموال با آسیب نرساندن به آن احترام می‌گذارد. با اموال و متعلقات دیگران با مراقبت و دوستی رفتار می‌کند.
• به اعتقادات با قضاوت نکردن آنها احترام می‌گذارد. اگر بدانید که دوستتان یکسری اعتقادات و اخلاقیات خاص دارد، به آنها احترام می‌گذارید، حتی اگر با آنها موافق نباشید.

4. دوست قبل از دیگران


یعنی هیچکس را به دوستتان ترجیح ندهید. برنامه‌تان با دوستتان را فقط به خاطر اینکه از یک نفر خوشتان آمده، برهم نزنید.

اگر کسی که از او خوشتان آمده واقعاً برایتان مهم است، می‌توانید همیشه اول از دوستتان بپرسید و مطمئناً او درک خواهد کرد.



5. عاری از خودپرستی


یک دوست واقعی آرامش و راحتی خود را قربانی کرده و شما را جلوتر از خود قرار می‌دهد.

دوست واقعی خودخواهی ندارد و اگر بداند کاری که برای خودش منفعت مالی و مادی دارد در زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد، هرگز آن را انجام نمی‌دهد.



6. وفاداری

دوست واقعی وقتی به او نیاز دارید در اختیار شماست. حتی وقتی از او چیزی نخواهید.

دوست واقعی هیچوقت کاری که موفقیت و خوشبختی شما را بر هم می‌زند را انجام نمی‌دهد.



7. صبر

یک دوست واقعی با شما با صبوری رفتار می‌کند. وقتی اوضاع نیاز به زمان برای تغییر دارد درک کرده و حتی اگر بارها و بارها یک اشتباه را تکرار کنید درموردتان قضاوت بد نمی‌کند. البته تا زمانیکه برای بهتر شدن تلاش کنید.



8. با هم بخندید، با هم گریه کنید

یک دوست واقعی دوستی نیست که رفیق روزهای خوب شما باشد. او در روزهای بد هم مثل روزهای خوب کنار شماست. او شما را در موفقیت‌های خودش هم سهیم می‌کند.



9. انتقاد سازنده


یک دوست واقعی از اینکه به شما بگوید چه کاری را اشتباه انجام می‌دهید نمی‌ترسد. اگر ببیند چیزی برای شما بد است یا اینکه راه اشتباهی را می‌روید، از مداخله کردن واهمه‌ای ندارد. اما همیشه انتقادات خود را با توصیه‌هایی برای بهتر شدن شما همراه می‌کند.

مثلاً نباید فقط بگویید، "با این برنامه مالی جدیدت، ورشکسته خواهی شد." به او بگویید که چرا فکر می‌کنید برنامه مالی او با شکست مواجه خواهد شد. مثلاً بگویید، "تو می‌خواهی همه پولت را در چیزی غیرواقعی سرمایه‌گذاری کنید یا محصولاتی که می‌خواهی بخری تاریخ انقضا دارند و فکر نمیکنم بتوانی تا موعد مقرر 10% از آنها را هم بفروشی."



10. بخشش


یک دوست واقعی توانایی بخشیدن دارد. همه انسان هستند و همه انسانها دچار اشتباه می‌شوند. حتی ممکن است یک یا دو مورد از این قوانین طلایی را بشکنیم اما اگر بدانیم که خراکاری کرده‌ایم و واقعاً پشیمانی خود را نشان دهیم و سعی کنیم جبران کنیم، یک دوست واقعی می‌تواند ما را ببخشد (فقط دقت کنید که سر یک موضوع مشابه دوباره اشتباه نکنید زیرا بخشش هم محدودیت دارد).


 

 

ریحانه آشوری بازدید : 82 جمعه 05 خرداد 1391 نظرات (2)
  سلام به دوستان این روزا بیشتر مراقب باشین !وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کسانی که بیماری های ریوی و قلبی دارند توصیه کرد در شرایط فعلی آلودگی هوا حتی الامکان از منزل خارج نشوند
به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد: در این شرایط افراد مسن، کودکان و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و برونشیت و نیز بیماریهای قلبی هستند حتی الامکان از منزل خارج نشوند.

عباس زارع نژاد درخصوص بحث‌هایی که درباره استفاده از ماسک مطرح است گفت:‌ تاثیر انواع ماسک‌ها در شرایط آلودگی هوا از نظر علمی ثابت نشده است و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

وی افزود: شاید این ماسک‌ها در مدت کوتاه تاثیر داشته باشد اما پس از آن ضرر خود ماسک بیشتر خواهد بود.

زارع نژاد با بیان اینکه بحث‌هایی نیز در زمینه استفاده از اتاق یا محفظه اکسیژن مطرح شده است گفت‌:‌ این اقدام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و هموطنان به این موضوعات توجه نکنند زیرا استفاده از محفظه اکسیژن نیز با عوارضی همراه است‌.

وی همچنین از هموطنان خواست مسافرت‌های درون شهری در شهرهای آلوده را محدود کنند و سفر های غیر ضرور به استان‌های جنوبی، غربی و مرکزی کشور را به تاخیر بیندازند.
ریحانه آشوری بازدید : 100 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (3)

تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل

آزمایش تاثیر امواج موبایل بر تخم مرغ

1- آزمایش بر روی تخم مرغ

مدتی قبل، بی بی سی گزارشی از آزمایش یک تخم‌مرغ در کنار یک موبایل را منتشر کرده بود که آن تخم مرغ بعد از گذشت زمانی سفت شده بود.

در عکس‌هایی که با استفاده از دوربین‌های حساس حرارتی گرفته شده است، دیده می شود که یک تخم مرغ را در مقابل یک موبایل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت یک ساعت، تقریباً نیمی از آن سفت شده بود، زیرا عملکرد امواج مایکرویو موبایل مانند امواج مایكروویو‌های خانگی است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

تخم مرغ پخته

با مشاهده این آزمایش به خوبی می توان به عمق این فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببینید که این امواج با تخم مرغ چه کرد، همین کار را با سلول‌های مغز ما می‌کند.

گزارش کامل این آزمایش را می‌توانید در سایت www.ewall.eu ببینید.

2- آزمایش بر روی خرگوش

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند.

پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند.

حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.

نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماری هایی مبتلا می‌شوند كه در افراد عادی كمتر دیده می‌شود.

ریحانه آشوری بازدید : 163 شنبه 30 اردیبهشت 1391 نظرات (7)
گياه آبزي آزولا طي دودهه اخير درآبگيرهاي استان گيلان و بخصوص مرداب بندر انزلي گسترش يافته است. اين گياه به دليل رشد سريع،در فصل تابستان سطح تالاب را مي پوشاندبه نحوي كه از نظرزيست محيطي باعث كاهش ميزان نفوذ نور واكسيژن به داخل آب شده و باعث به مخاطره انداختن حيات آبزيان مي شود.
اين در حالي است كه علف توليدي از گياه آزولاداراي ارزش غذايي قابل توجهي بوده كه مي توان از آن در تغذيه دام ها استفاده نمود. بنابراين با برداشت به موقع آزولا از سطح تالاب و نيز ديگر آبگيرها ضمن كمك به تامين بخشي از نيازهاي غذايي دام هاي منطقه،مشكلات زيست محيطي را نيز مي توان برطرف نمود.
آزولا سرخس آبزي كوچكي است كه يك رابطه همزيستي با نوعي سيانو باكتر به نام آنابينا آزولي دارد. نتيجه اين زندگي همزيستي ،باروري بالا و توليد پروتئين زياد مي باشد. اين حالت به آزولا ارزش هاي تغذيه اي و كودي داده به طوريكه كه قرن هاست در چين و ويتنام شناخته شده است و مورد استفاده قرار مي گيرد. ازولا تثبیت کننده ازت می باشد .
استفاده از كودهاي ازته براي افزايش عملكرد در واحد سطح براي اكثر محصولات زراعي كاربرد وسيعي پيدا كرده است زيرا كمبود ازت در اغلب خاكها وجود داشته و اين كمبود معمولاً از طريق كودهاي ازته جبران مي‌شود. ولي آنچه مسلم است اين است كه تداوم استفاده از كودهاي شيميايي بسياري از آلودگيهاي زيست‌محيطي را سبب گرديده و از طرف ديگر هزينه نهاده در كاشت و داشت را زيادتر كرده است. استفاده از آزولا بعنوان يك كود بيولوژيكي و يا آلي در شاليزار در بسياري از كشورها مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته و اثرات مثبتي را كه مي‌تواند در افزايش محصول داشته باشد بخوبي ثابت شده است.

فواید:
به منظور انجام تحقیقات کشاورزی گیاه سرشار از پروتئین آزولا توسط سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی از کشور فیلیپین وارد ایران شد مطالعات اولیه روی این گیاه نیز از تیر ماه سال ۱۳۶۵ در ایستگاه‌های برنج رشت آمل و تنکابن آغاز گردید که نتایج جالبی از نیز در بر گرفت در این تحقیقات مشخص شد محصول برنج در کشت توأم با آزولا ۱۴۷۴ کیلوگرم در هکتار افزایش یافت یا به عبارتی ۶۷% افزایش محصول این گیاه جزو گیاهان نادری است که با جذب ازت هوا و انتقال آن به خاک، باعث غنی سازی خاکهای زراعی فقیر می شود. آزولا گیاهی است سرشار از پروتئین به طوری که تا حدود ۲۴% از ماده خشک آن را پروتئین تشکیل می‌دهد. ذرت سیلوشده شش درصد پروتئین دارد در حالی که پروتوئین سیلو شده آزولا ۱۲ درصد است بتا کاراتن آن از هویج بیشتر بوده املاح کم مصرف و پر مصرف در این گیاه یافت می‌شود بیشترین مصرف کود از ته در شالیزارها از نوع کود اوره است که راندمان مصرف این کود پایین بوده و حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد ازت آن جذب گیاه گردیده و بقیه به نحوی از بین می‌رود زیادی کود از ته در خاک؟ فراوانی به فعالیت‌های میکروبی خاک دارد می آورد به طور غیر مستقیم نیز به عنوان یک ماده شیمیایی اثرات سوئی بر تغذیه انسان دارد این موضوع پژوهشگران را به فکر استفاده از منبع غنی و رایگان ازت اتمسفر که از طریق گیاه آزولا در مزارع تثبیت می‌شود. انداخت. اگر به موقع از این گیاه استفاده شود از رشد گیاهان هرز در شالیزار جلوگیری می‌کند و هزینه وجین را کاهش دهد از مهمترین کاربردهای گیاه آزولا برای تقویت شالیزارها (به علت تثبیت نیتروژن) جلوگییر از رشد علفهای هرز می‌شود چون با پوششی که در سطح آب به وجود می‌آورد مانع از رسیدن نور کافی به علفهای هرز مزرعه برنج شده و آنها را از بین می‌برد تقویت خاک شالیزارها جلوگیری از تبخیر آب شالیزارها و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب،جلوگیری از رشد و نمو حشرات زیان آور مثل پشه مالاریا و اصلاح خاک علاوه بر موارد فوق در استخر‌های پرورش ماهی از این رو در تغذیه دامهای گوشتی و شیری به ویژه به گوسفند و گاو تغذیه مرغ گوشتی و تخم گذار و ر تغذیه انسان می‌تواند به کار می‌رود. قابلیت ارائه ازت این گیاه به هر هکتار زمین روزانه ۲ تا ۴ کیلوگرم است یعنی معادل ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم سولفات آمونیوم که نوعی کود شیمیایی از ته محسوب می‌شود. آزولا علوفه ای است که هر چه از آن بیشتر برداشته شود بیشتر رشد می‌کند و در طول ۲۴ ساعت از هر هکتار در منطقه آبگیر می‌توان یک تن برداشت کرد که این برداشت تا شش ماه به طور مداوم می‌تواند ادامه داشته باشد. مطالعات بر روی این سرخس در کشور ما نشان داده که جانشین کردن آزولا به میزان یک سوم در جیره غذایی گاوهای پیری باعث بالا رفتن مقدار شیر پروتئین ‌های وجود در آن شده است. هم اکنون سطح زیر کشت این گیاه در ویتنام ۸۰۰ هزار هکتار و در جین ¾ میلیون هکتار تخمین زده شده است.

آزولا تثبیت نیتروژن :
در زیر لب فوقانی برگچه‌های آزولا،حفره ای تشکیل می شد که جلبک سبز- آبی آنابینا آزولی Anabaena azolli در آن زندگی ‌کند سلولهای آن در سراسر مراحل زندگی آزولا از مرحله گامتوفیتی تا مرحله اسپور فیتی، همراه آزولا هستند. نیتروژن تثبیت شده به وسیله آنابینا به شکل آمونیوم به آزولا منتقل و از آن آمینو اسید ساخته می‌شود. نیتروژن حاصل از طریق برداشتهای مکرر آزولا در سال ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار برای آزولا پیناتا ۱۲۰۰ کیلوگرم در هکتار برای آزولا فیلیکولوئیدس بوده است.
روش‌های استفاده از آزولا در برنجکاری :
ازولا در شالیزارها به دو صورت استفاده می‌شود یکی همزمان کاشت برنج کاری هر هکتار شالیزار نزدیک ۵۰۰ کیلوگرم از بافت آزولا تقریباً یک هفته بعد از نشاکاری در مزرعه پخش می‌کنند دیگری بعد از برداشت برنج که این گیاه را به عنوان کود سبز کشت داده قبل از کاشت برنج در بهار سال بعد زیر خاک می‌‌کنند.
نقش آزولا غذای ماهی :
هر دو ماهی علف‌خوار و همه‌چیز آزولا می‌خورند, كپور علف‌خوار (Ctenopharyngodon idedda) بیشتر از معادل ۶۰-۵۰ درصد وزن بدن خود در هر روز آزولا مصرف می‌كنند. میزان مصرف آزولا به وسیله كپور ماهی معمولی (Cyprinus carpio) با افزایش اندازه آن افزایش می‌یابد. ضریب تبدیل غذایی آزولا در ماهی علف‌خوار ۴۹ می‌باشد.ازت موجود در آزولا, ۳۰ درصد در فضولات ماهی مشاهده می‌گردد, زیرا كه ۳۰ درصد دیگر از ازت آزولا در بدن ماهی تجمع پیدا می‌كند, می‌توان تخمین زد كه حدود ۶۰ درصد ازت آزولا به وسیله ماهی هضم می‌شود (ازت ممكن است همچنین به صورت ادرار, به صورت مواد دفعی از سطح بدن ماهی, به صورت فلس‌های ریخته شده یا به صورت مواد تغییر یافته توسط آبشش‌ها به داخل آب دفع شود
مضرات :
تخریب زیستگاههای آبی توسط آزولا :
هر اکوسیستم حاصل تجربه میلیون‌ها عملکرد طبیعت است هر گونه، رقیب و دشمنانی دارد که در واقع کنترل کننده جمعیت آن گونه هسند و از سوی دیگر خود گونه هم در برابر دیگر گونه‌ها همین وضعیت را دارد. آزولا گونه غیر بومی است که از کشور فیلیپین به ایران آورده شده گونه ای غیر متعارف که اکوسیسم منطقه،هیچگونه آشنایی با آن را نداشت. یک گونه وارداتی بدون رقیب و شرایط زیستی بسیار مناسب این طور بود که آزولا شتابان ر به تکثیر گذاشت آزولا دارای خصوصیای منحصر به فرد بوده،به طوری که توانایی سازگاری آن با محیط بسیار اعجاب آور است و به راحتی با سرعت زیاد با ه محیطی مانوس می شود ریشه های آویزان و معلق در آب این گیاه، به راحتی این امکان رابه آن می‌دهد که تغییر مکان داده و با جریان آب به سهولت جا‌به‌جا شود که یکی از علل پراکندگی سریع آن نیز همین موضوع است،آزولا به مجرد ثابت شدن در یک مکان شروع به تکثیر می‌کند و ظرف مدت کوتاهی، تمام سطح آب را می‌پوشاند، به طوری که هیچ روزنه ای برای ورود نور خورشید به درون آب وجود نخواهد داشت، ریشه‌های معلق آزولا، تمام و یا اکثر املاح آب را جذب و صرف رشد و تکثیر خود می‌کند. طبیعی است وقتی نور به درون آب نفوذ نکند و مواد مغذی هم که نباشد (یا کم باشد) از رشد گیاهان آبزی دیگر مثل فیتوپلانکتون‌ها و … خبری نیست. به طور خلاصه می توان گفت فرآیند کشت و نمو آزولا زمانی صورت مشکل به خود گرفت که این سرخس کوچک به تدریج از راه رودخانه ها و کانالهای آبیاری به قسمتهای مختلفی از شمال انزلی به تثبیت رساند، سرعت رشد آزولا به حدی است که یک توده کوچک آن در عرض ۳ تا ۵ روز به دو برابر افزایش می‌یابد به این ترتیب آزولا موفق شد در مدت زمان اندکی پوشش یکپارچه‌ای را بر روی منابع آبی مناطق مورد تهاجم خود تشکیل دهد و زیستبوم این مناطق را دستخوش دگرگونیهای نماید. توده متراکم آزولا ب کاهش دادن نفوذ نور خورشید در آب به شکل محسوسی درجه حرارت آب را کاهش می‌دهد. این کاهش در مورد اکسیژن محلل و مواد غذایی معلق در آب نیز مشاهده می‌گردد. همچنین پوشش یکپارچه آزولا با افزایش درجه سمیت و اسیدی نمودن مناطق آبی موجودات مرگ ماهیان و ارگانیسم های دیگر این محدود را باعث شده است و در عوض سیستم‌های غیر هوازی شروع به فعالیت کرده و مرداب یا برکه را تدریجاً به سیاه چاله‌های بدبو و غیر قابل زیست تبدیل می‌کند. هم اکنون ۹۰ درصد تالاب انزلی از گیاهان آبزی پوشیده شده و سالانه میلیون‌ها ماهی و بچه ماهی در این تالاب تلف می‌شوند در حال حاضر بخش شرقی و میانی تالاب ارزش شیلاتی خود را از دست داده است. از هفت گونه آزولای شناخته شده دو گونه نسبت به آب و هوایی ایران سازگاری نشان داده‌اند و با تولید اسپور فراوان که دیگر از بین رفتتنی نیستند موجبات تکثیر و گسترش سریع این گونه را فراهم آورده است.

در مزارعی كه گیاه آزولا به عنوان علف هرز مطرح است لازم است با اقدامات زیر آن را كنترل نمود:

▪ از نشاء‌های بلند استفاده شود.
▪ از دادن كود فسفره به مزرعه اجتناب گردد.
سطح آب كرتها باید بسیار پائین بوده و به حد صفر نزدیك باشد به همین جهت لازم است راه خروجی آب از كرتها همیشه باز, تا سطح آب از میزان مورد نظر بالاتر قرار نگیرد.لازم به یادآوری كه تراكم گیاه آزولا در سطح مزرعه در یك هفته پس از نشاء نباید چندان زیاد باشد , چون در این صورت می‌تواند مشكلاتی در تبادل هوا و ایجاد خفگی در نشاء به وجود آورده و خود به عنوان علف هرز عمل نماید.آزولا یك گیاه آبزی كوچكی بوده كه مقادیر زیادی مواد غذایی دارد, چون می‌تواند نیتروژن (ازت) هوا را تثبیت نموده, عمل فتوسنتز را انجام دهد, و مواد مغذی را از محیط اطراف خود از طریق شبكه‌ی ریشه‌ای خود جذب نماید.همچنین یك غذای عالی برای ماهی نیز می‌باشد.آزولا از نظر اسید آمینه (آرژنین) غنی بوده كه ممكن است نقش مهمی در رشد ماهی بازی نماید.آزولا خیلی سریع رشد نموده, محصول زیادی تولید می‌نماید, و برای خوردن ماهی اندازه مناسبی داشته, نیاز به برداشت و خرد كردن ندارد, می‌تواند در مزرعه برنج رشد نماید و فواید اقتصادی و اكولوژیكی خود را افزایش دهد.

_________________
"از کجا آغاز کنیم " به من میگویند از درد سخن گفتن کافی است ، درمان چیست ؟ اما ما تاکنون از درد سخن نگفته ایم ، از درد نالیده ایم ،تا درد را نشناسیم نمی توان درمانی تجویز کرد.
دکترعلی شریعتی.


ریحانه آشوری بازدید : 99 شنبه 30 اردیبهشت 1391 نظرات (2)
جزيره هرمز يكي از زيباترين و بكر ترين جزاير خليج پارس
تقريبا خاك موجود در هرمز به تمام رنگها موجوده وتنها جاي ايران كه خاك خوراكي داره
و مردم استان و استانهاي همجوار از خاك سرخ اين جزيره در تهيه يك غذا بنام سوراق استفاده ميكنن
ساحل پشت جزيره كه عكساشو ميزارم يكي از زيباترين سواحل ايرانه

حيف كه ما در صنعت گردشگري ضعيفيم اگر همچين جايي در اروپا بود مردمش اينقدر فقير نبودن



بعدا عكساي بيشتري ميفرستم واقعا زيباست اين جزيره


پيوست ها:
توضيحات فايل: ساحل هرمز
hormoz_lanscape.jpg
hormoz_lanscape.jpg [ 29.32 KiB | بازديد 184 بار ]
توضيحات فايل: ساحل هرمز
ir655_working_01.jpg
ir655_working_01.jpg [ 29.58 KiB | بازديد 184 بار ]
توضيحات فايل: خاك جزيره
01.jpg
01.jpg [ 69.72 KiB | بازديد 183 بار ]
ریحانه آشوری بازدید : 93 شنبه 30 اردیبهشت 1391 نظرات (2)
فاجعه تخریب جنگلها

تصوير

هر جنگلی برای خود یک جامعه زنده به حساب می‌آید و اگر این جامعه نباتی تنها از طریق عوامل طبیعی مورد تهدید قرار گیرد بنا به طبیعت و سرشت خویش ....
هر جنگلی برای خود یک جامعه زنده به حساب می‌آید و اگر این جامعه نباتی تنها از طریق عوامل طبیعی مورد تهدید قرار گیرد بنا به طبیعت و سرشت خویش ، قابلیت ترمیم خرابی و تجدید و احیای جامعه خود را دارد، مگر اینکه انسان ندانسته به کمک عوامل طبیعی تخریب بشتابد. در این صورت جامعه نباتی که محصول فعالیت طبیعی بوده است ,به یکباره و یا به تدریج از بین می‌رود و امیدی برای تجدید حیات آن در مدت محدود نخواهد بود.

تاتیر عوامل طبیعی در نابودی جنگلها
تاثیر باد: بادی که می‌وزد مخرب نیست، ولی همین که سرعت باد از حد متعارف بگذرد، قدرت تخریب پیدا می‌کند. بادهای گرم و سوزان بخصوص در نواحی گرمسیری و حاره بسیار مضر می‌باشد و موجب تبخیر و تعریق زیاده از حد برگها و حتی خود درختان می‌شوند و گاهی ممکن است برگها را سوزانیده و درختان را بخشکاند. خسارت بادهای شدید به نسبت نیروی باد و طرز عمل آن و طبیعت نبات جنگلی متفاوت می‌باشد. بادهای تند سبب شکسته شدن و ریشه کن شدن و حرکت دادن ریشه‌های درختان می‌شوند.
تخریب بادهای سخت و تند ، آسیب جدی به جنگلها و مزارع وارد می‌کند که انسان نابخردانه به یاری عوامل تخریب طبیعی برخیزد و چنین روش ناهنجار در راستای تاریخ بخصوص چند صد سال اخیر بویژه در دوران معاصر در پیرامون کویرهای ایران و استانهای خوزستان ، فارس ، کرمان ، یزد و ... صورت گرفته است. قطع درختچه‌های کویری برای تهیه سوخت و زغال در طی صدها سال موجب گسترش کویر و پیشروی آن به سوی شهرها شده و بسیاری از مزارع سرسبز خرم و روستاهای آباد که روزگاری تپش زندگی در فضای آنها موج میزد به کام کویر فرو رفته است.
تاثیر گرمای شدید:حرارت زیاد در سالهای خشک سالی ، عناصر نوزاد جنگلها را دستخوش آسیبهای جدی می‌کند. گاهی آنها را می‌سوزاند و از بین می‌برد و زادآوری آنها را مشکل می‌کند.
تاثیر یخبندانها: یخبندانهای زودرس پاییزه و همچنین یخبندانهای دیر رس بهاره به طرق گوناگون آسیبهای جدی به درختان جنگلی وارد می‌نماید.
تاثیر خشکیها: خشکی که در اثر عوامل جوی (نقصان بارندگی) پدید می‌آید، سبب می‌شود که حرارت شدید تابش آفتاب بر تبخیر رطوبت خاک بیفزاید و میزان ذخیره آن را در خاک تقلیل دهد. این خطر بیشتر در نواحی که بارندگی سالیانه آن کم است خودنمایی می‌کند.
بارانهای شدید:باران اگر به فواصل نامنظم و به صورت رگبار تند و شدید ببارد، سبب دریدگی برگها می‌شود، بخصوص اگر توام با وزش باد تند باشد، خطر تخریب بیشتر خواهد بود.
سیلابها:در صورتی که زمین جنگل در حالت طبیعی خود یعنی اسفنجی و متخلخل باشد، آبهای ناشی از بارندگی شدید به زمین فرو می‌روند و از جریان یافتن غیر عادی آن در سطح زمین که خود مقدمه پیدایی سیل است جلوگیری می‌کند. و اگر این حالت طبیعی زمین جنگل بر اثر انگیزه‌های غیر طبیعی بخصوص از طریق چرای دام از بین رفته باشد، آبها در سطح زمین راه افتاده و موجب سیل می‌شود و مهمترین خسارت سیل به جنگلها می‌رسد، بخصوص جنگلهایی که در قسمتهای زیرین دامنه کوهستانها واقع شده‌اند.

عوامل انسانی تخریب جنگلها
چرای دام:زیانهای وارده به جنگلها از راه چرای دام سابقه طولانی دارد. از روزگاری که اقتصاد شبانی زیر بنای تکاملی جامعه را تشکیل می‌داد و اشتغال به امور دامداری و نگاهداری دام از معتبرترین و سودآورترین رشته‌های سرمایه گذاری عصر فئودالیسم شناخته می‌شد، زمینه‌های تخریب جنگلها از طریق چرای دام فراهم گردید و چراگاههای جنگلی ایران به عنوان غنی‌ترین منابع علوفه‌ای در دسترس دامها گذارده شد. زیانهای ناشی از چرای دام در جنگلها شامل موارد زیر است:

* رفت و آمد مدام دام در جنگلها ، باعث فشردگی خاک و خرابی وضع فیزیکی خاک می‌شود. به این ترتیب آب باران به جای آنکه در خاک فرو رود در سطح زمین جریان پیدا می‌کند در چنین اراضی رویش دانه‌هایی که بر روی زمین ریخته شده دشوار و در بعضی حالات غیر ممکن می‌شود.
* چرای دام باعث می‌شود که تبدیل مواد آلی زنده به لاش برگ صورت نگیرد و افراط در چرای دام ، پوشش گیاهی را از عرصه جنگل حذف می‌کند و خاک جنگل عریان و بدون محافظ می‌ماند و به تدریج دچار فرسایش می‌شود.
* در دامنه‌های کوهستانها که خاک عملا در معرض ریزش قرار دارد، تردد دامها سبب تشدید ریزش خاک و قطعات سنگی می‌گردد و فشار وارده از تصادم این ریزشها به درختان موجب زخمی شدن پوست آنها می‌شود.
* دامها با جویدن پوست و ساقه‌های درخت ، آنها را زخمی کرده و زمینه تسهیل نفوذ و رخنه آفات و بیماریهای گیاهی را تدارک می‌بینند.

حریق: آتش سوزی در جنگلها نیز از عوامل مخربی است که قدمتی برابر با زیست اجتماعی انسانها دارد. منتها از نظر میزان خساراتی که به بار می‌آورد در کشورها و مناطق مختلف و نوع جنگلهایی که آتش سوزی رخ می‌دهد متفاوت می‌باشد. حریق در جنگلهای سوزنی برگ به سبب سرعت و قابلیت اشتعال خسارتی را که به ارزش تجاری درختان وارد می‌آورد، به مراتب سنگین‌تر از درختان پهن برگ می‌باشد و جای خوشبختی است که بیشتر جنگلهای ایران از نوع پهن برگ می‌باشد. حریق در صورت وسعت و شدت و تکرار در یک جنگل سبب تغییر ارزش کیفی گونه‌ها می‌شود و به ظهور گونه‌های پست و نامرغوبی می‌انجامد که از نظر تجاری فاقد ارزش می‌باشند.


منبع : سایت نگاهک

_________________
"از کجا آغاز کنیم " به من میگویند از درد سخن گفتن کافی است ، درمان چیست ؟ اما ما تاکنون از درد سخن نگفته ایم ، از درد نالیده ایم ،تا درد را نشناسیم نمی توان درمانی تجویز کرد.
دکترعلی شریعتی.


ریحانه آشوری بازدید : 89 سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 نظرات (5)
گياه شناسان انگليسي در فيليپين گياه گوشتخوار جديدي را يافته اند که علاوه بر حشرات کوچک مي تواند موشها را هم بخورد!

به گزارش خبرگزاري مهر، اين گياه که همانند يک مار کبرا مي تواند موشها را بخورد اين جانوران کوچک را به طرف خود جذب مي کند آنها را مي بلعد و در دهان خود زنداني مي کند. سپس منتظر مي ماند تا موش در ماده اي بزاقي که از اسيد و آنزيم ساخته شده است حل شود. به اين ترتيب مي تواند حيوان را ميل کند!
اين گياه موشخوار را گروهي از محققان انگليسي در کوه ويکتوريا واقع در مرکز فيليپين يافته اند و در بزرگداشت "سر ديويد اتنبروا" که معرف تاريخ طبيعي انگليس است "نپنثس اتنبروا" نامگذاري کرده اند.
قطر اين گياه 30 سانتيمتر است.
براساس گزارش سي ان ان، اين گروه تحقيقاتي تاکنون بيش از 20 گياه گوشتخوار را کشف کرده است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 141
  • کل نظرات : 699
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 296
  • بازدید کلی : 66,808